acryl

Acryl

Verf op waterbasis, die opgedroogd niet meer oplosbaar is. Ik gebruik deze verf meestal bij grote oppervlakken, zoals muurschildering.
aquarel

Aquarel

Waterige verf, transparant. Ik gebruik aquarel vaak in combinatie met andere techniek. Zoals bij een pentekening. Verder kun je fraaie kunstwerken maken met 'vloeien', 'afstoten' d.m.v. vetkrijt, enzovoorts.
ets

Ets

Diepdruktechniek. Ik gebruik als basis een koperen plaat, voorzie die van een dunne laag was. Daarin teken ik de afbeelding (met een stalen pen met fijne punt. Daarna gaat de plaat in een bak 'zuur' en op de plekken waar de koperplaat is blootgelegd (door de 'pen') worden de lijnen geëtst. Na het schoonmaken wordt de plaat voorzien van inkt. Daarna wordt de plaat weer zorgvuldig schoongemaakt, zodat er alleen inkt in de geëtste groeven achter blijft. Dan kan het drukken beginnen. Dat gebeurt d.m.v. een pers, zodat de inkt in de groeven van het papier geperst worden. Op deze manier kan er een oplage gemaakt worden.
glas

Glas

Voor een glaskunstwerk in een kerk gebruikte ik de volgende techniek: glasappliqué. Door glas in allerlei vormen te snijden, deze samen te voegen en op vensterglas te plakken krijg je een prachtig kleuren- en lijnenspel op de vensterramen.
keramiek

Keramiek

Voor een kunstwerk in de openbare ruimte gebruikte ik muurtegels (weersbestendig) en bracht er de afbeelding op met glazuur (mengsel van glazuurpoeder en water). Het door mij aangebrachte glazuur is gebakken in een keramiekoven en vormt met de glazuurlaag op de tegels een onuitwisbare voorstelling.
kleurpotlood

Kleurpotlood

Kleurpotlood klinkt basisschoolachtig. Toch kun je met dit materiaal de prachtigste tekeningen maken. Tekeningen met een heel zachte uitdrukking, maar toch getekend. De potloden die ik gebruik hebben een grote kleurechtheid en ik maak er meestal portretten mee.
krijt

Krijt

Er zijn diverse soorten krijt, zoals Siberisch, conté, pastelkrijt (zie aldaar). Het strekt te ver om alle samenstellingen aan te geven, maar in zijn algemeenheid kun je zeggen dat tekenkrijt een samengeperst staafje is van een mengsel van pigment (aardkleuren, houtskool), water en klei. Je hebt hardere en zachtere soorten en het is prachtig materiaal om er schetsmatige tekeningen van de maken. Maar het materiaal leent zich ook goed voor uitgewerkte tekeningen. Krijt is bijzonder lichtecht, maar kwetsbaar voor vegen, dus het moet achter glas.
lino

Linoleum

Deze techniek noemt men hoogdruk, omdat de inkt op het 'hoogsel'= niet uitgesneden deel wordt aangebracht. De voorstelling wordt uitgesneden in linoleum en afgedrukt d.m.v. een pers. Deze techniek leent zich ook voor meerdere kleuren.
metaal

Metaal

Voor mij is dat ontwerpwerk en laat door een gespecialiseerd bedrijf uitvoeren. Toezicht en controle zijn dan van belang. Voorbeeld: de stand van het monument in Woubrugge. De constructeur had een metalen frame gemaakt, waarop mijn ontwerp gemaakt was. Het frame was door middel van bouten verstelbaar, zodat het kunstwerk in de juiste stand gezet kon worden en dat was alleen ter plaatse uit te voeren.
muurschildering

Muurschilderingen

Voor buiten zijn twee technieken mogelijk: acrylverf of de Keimtechniek. De tweede is het meest houdbaar (kan alleen gebruikt worden op een stuc-ondergrond) en heeft een aquareluitstraling. Binnen kan men ook met olieverf muurschilderingen maken. Voor binnen combineer ik vaak olie- en acrylverf.
olieverf

Olieverf

Een oude verfsoort, uitgevonden in de 15e eeuw, is een mengsel van pigment in de vorm van een zeer fijn gekleurd poeder met, als bindmiddel, een plantaardige drogende olie, meestal lijnolie. Omdat olieverf traag droogt, kun je nat in nat schilderen, d.w.z. prachtige overgangen creëren van de een naar de andere kleur. Olieverf heeft een mooie uitstraling en door in lagen te schilderen (veel kleuren zijn transparant) en vernissen toe te passen, krijgen olieverfschilderijen iets 'toverachtigs'. Vroeger was een aantal kleuren niet lichtecht of had een negatieve invloed op naast gelegen of bovenliggende verflagen. Daarnaast had je een paar zeer giftige pigmenten. Gelukkig heeft de chemische industrie zeer kleurechte pigmenten ontwikkeld en de meeste zijn gifvrij. Ik gebruik deze techniek heel veel.
pastel

Pastelkrijt

Een heel zachte krijtsoort (zie krijt), heel veel pigment en weinig bindmiddel. Een breed gamma aan kleuren. Je kunt er prachtig schilderachtige tekeningen van maken. Het schildereffect kun je nog versterken door het pigment met je vingers uit te wrijven. Zo kun je bijvoorbeeld heel mooie luchten maken. Bijzonder lichtecht, maar het moet beslist achter glas. Nog een opmerking over glas: tegenwoordig zijn glassoorten ontwikkeld, die een minimale spiegeling geven. Wel iets duurder, maar veel malen mooier dan het zogenaamde ontspiegelde glas. Dat laatste neemt zoveel kleur weg van de pasteltekening dat ik het nooit aanraad.
pen

Pen

Tekenpen samen met bijvoorbeeld oostindische inkt (onuitwisbaar/zwart). Mijn illustraties maak ik meestal met deze techniek en gebruik daarbij vaak een spattechniek en/of aquarel. Gewassen pentekening = accenten inschilderen door middel van verdunde inkt.
potlood

Potlood

Gebruik ik meestal om schetsen te maken. Maar ik maak er ook fijne tekeningen mee. Door arceren of wrijven kan er een mooie diepte in de tekening ontstaan.
zeefdruk

Zeefdruk

Zeefdruk is een drukprocédé waarbij de inkt door een zeer fijne zeef wordt gedrukt (= rakelen). De delen die niet bedrukt mogen worden, zijn afgedekt door een sjabloon.
Elke kleur is een drukgang. Dus aan de hand van het aantal kleuren kan men bepalen in hoeveel drukgangen het kunstwerk gecreëerd is. Omdat het volledig handwerk is, kunnen er kleine verschillen optreden tussen de diverse afdrukken. Elke afdruk wordt genummerd naar het totale aantal afdrukken. Dat kun je zien in de rechter benedenhoek. Bijvoorbeeld 07/20 betekent: de zevende afdruk van een totale oplaag van 20.
Er zijn ook drukkerijen die zich zeefdrukkerij noemen. Die werken volledige geautomatiseerd (de sjablonen worden fotografisch aangebracht). En de enige overeenkomst is het principe, zoals beschreven in de eerste twee regels.